maanantai 13. tammikuuta 2014

Talvi tuli! (Mammaa ja laserhoitoa)



Talviauringossa
Saatiin talvi :) Ainakaan vielä, näin kolmen päivän jälkeen se ei mua liiemmin ahdista :D Oikeesti tänään oli melko kiva olla ulkona kun oli sopivasti päällä, pystyi liikkumaan kivutta (!!) ja happi kulki. Leikin niin hepan kuin koirankin kanssa ja nautin. Joku saattais ajatella mun elämän olevan kovinkin köyhää ja yksinäistä kun 35- vuotias akka leikkii elukoiden kanssa, mutta paskat mä muista, mä näutin näistä :)

(on mulla muutakin elämää, siitä vaan ei saa näin nättejä kuvia)
K syö porkkanaa
Päästin Mahakkaan ottamaan lumikylpyä ilman takkia. Sillä on kyllä ihan hyvä talviturkki, mutta blosis oli sen verran navakka että päätin kuitenkin kääriä hevosen loimeen kun jätin sen pihalle. Lumikylvystä Mamma ei kyllä liiemmin innostunut, enemmän se vaan huuteli kavereiden perään ja tonki vanhoja heiniä lumen alta. Ilmeisesti sillä on jatkuva nälkä vaikka mä en tajua mihin se sitä ruokaa työntää, sehän kohta ratkeaa!
Käytiin pikku lenkki laitumella jalkasin. K sai kirmata kissan perässä ja syödä porkkanaa. Yritäs kotona syöttää tolle koiralle porkkanoita tai kuivaa leipää, ei muuten onnistu! Mutta tallilla kun ollaan niin vähän väliä saa olla hätistämässä borderin päätä pos porkkanasäkistä :D

vuorokausia takana 224,hevonen sivusta näyttää vaan lihavalta :D

Yritin mä sivistääkin itseäni tallilla ollessani. Bampi sai laserkäsittelyä jalkaansa mitä on ontunut nyt epäsäännöllisesti aina sillon tällöin. Alkuun sitä on ilmeisesti hoidettu jännevammana, mä en siis ihan koko stooria tästä vammasta tunne. Jokatapauksessa sitä on kylmätty ja haudottu ja ilmeisesti se on klinikallakin käynyt (?) mutta mitään ihmeempää siinä sääriosassa ei ole löytynyt. 
Sunnuntaina lenkin jälkeen mä kokeilin jalkaa ja huomasin kyynärpäässä olevan tosi voimakasta kuumotusta. Tänään oli kuumostus ilmeisesti (mä en ehtinyt palpoimaan) tasaantunut, mutta sen mitä ruotsinkielisestä keskustelusta omistajan ja hoitajan (Elisabet Nysten) välillä ymmärsin, oli jotain lämpöä/muutosta/turvotusta/arkuutta havaittavissa. He epäilivät kolmipäisen lapalihaksen (m. triceps brachii) olevan jumissa (se kun kiinnittyy kyynerluuhun) mutta mun villi veikkaus varpaan koukistajasta (m. flexor digitorum profundus) otetttiin kuitenkin kuuleviin korviin ja kummatkin hoidettiin käsittääkseni.
Aloin tota  m. flexor digitorum communista epäilemään kun mietin että poni ontuu etujalkaa ja kuitenkin sääriosassa on olllut jotain jänneperäisiä vammoja. Toki se tricepsin joku vamma sopisi hyvin siihen mun eiliseen havaintooni... ja näin opiskelijana, mikä mä olen mitään sanomaan :) Kunhan lottoan!

Bampi ja accuhorsemat-loimi


Ei kommentteja: